Κάϊρο 2002:
Ελλάδα και Πειραματικό Θέατρο
Με μια λαμπρή ιστορία 13
ετών, το Διεθνές Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου του Καΐρου πραγματοποιείται
για άλλη μια χρονιά, με κυρίως έδρα του, το Θέατρο Gomhouria της Οπερας του
Καΐρου. Την εθνική εκπροσώπηση, για φέτος, έχουν αναλάβει δύο ελληνικά
θεατρικά σύνολα, με την επιδίωξη να ταξιδέψουν τα προϊόντα του
πειραματισμού τους, σ' ένα από τα παγκοσμίως μεγαλύτερα φεστιβάλ του
είδους.
Το Φεστιβάλ
Οι αρχαίες αιγυπτιακές κοινότητες κληροδότησαν στο σύγχρονο αιγυπτιακό πολιτισμό
μια παράδοση στις τέχνες και τις εορταστικές εκδηλώσεις. Η Αίγυπτος είναι
πολλά περισσότερα απ' τις Πυραμίδες ή τη Σφίγγα. Σήμερα, οι καλλιτεχνικές
δράσεις αποτελούν μεγάλο και σοβαρό μέρος της πολιτιστικής πραγματικότητας
της Αιγύπτου.
Στο πλαίσιο αυτής της πραγματικότητας, εντάσσεται και το Διεθνές Φεστιβάλ
Πειραματικού Θεάτρου του Καΐρου που φέτος φτάνει στη 14η συναπτή διοργάνωσή
του. Πιο συγκεκριμένα, το Φεστιβάλ διοργανώνεται κάθε χρόνο από τη 1 ως τις
11 Σεπτεμβρίου και περιλαμβάνει πρόγραμμα παραστάσεων με διαγωνιστικό
χαρακτήρα και εκτός συναγωνισμού συμμετοχές, σεμινάρια, διαλέξεις, καθώς
επίσης συνέδριο όπου εξετάζονται ζητήματα σχετικά με το παγκόσμιο
πειραματικό θέατρο και τις νέες κατευθύνσεις που ακολουθεί. Παράλληλα,
πραγματοποιείται, στη διάρκεια του Φεστιβάλ, έκθεση πειραματικής
Σκηνογραφίας.
Η κριτική επιτροπή, η οποία απαρτίζεται κάθε φορά από διεθνούς φήμης
προσωπικότητες, προσκάλεσε φέτος 67 πειραματικούς θιάσους από όλον τον
κόσμο, με σκοπό αυτοί, να μεταφέρουν και να μοιραστούν, ιδέες και τάσεις
της σύγχρονης θεατρικής πράξης.
Οι ελληνικές συμμετοχές
Από ελληνικής πλευράς προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν, η Πειραματική Σκηνή
του Εθνικού Θεάτρου και ο Δημοτικός Θίασος Σταυρούπολης "Θεατρικό
Εργοτάξιο", που παρουσιάζουν τις παραγωγές τους, "Αγάπης Αγώνας Αγονος"
και "Φάκελος Χάρμς", αντίστοιχα.
H παραγωγή του Εθνικού είναι η παράσταση μιας ιστορίας που πιθανολογείται
πως "σκαρφίστηκε" ο Σαίξπηρ μεταξύ 1594-1595 και η οποία αρχικά
χαρακτηρίστηκε αδέξια, σήμερα όμως χαίρει να συγκαταλέγεται ανάμεσα στα
κορυφαία κλασικά έργα. Η αλληλοδιαδοχή των κωμικών της σκηνών, όπως αυτές
καθορίζονται από τις πράξεις των χαρακτήρων (ή τις μεταξύ τους σχέσεις),
επιβεβαιώνει το φαύλο ενός κύκλου αστείων καταστάσεων. Μια τολμηρή, για την
εποχή της, άσκηση συγγραφικού ύφους συναντά τη "σημερινή" απόδοση
της, στους θεατρικούς δρόμους που ακολουθεί η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού
Θεάτρου.
Το "Θεατρικό Εργοτάξιο" παρουσιάζει την τρίτη κατά σειρά παραγωγή
του, βασισμένο στη δουλειά του Δανιήλ Χάρμς, ενός από τους πιο φανερά
ανένταχτους και μαχητικούς συγγραφείς της εποχής του. Στην προσεκτική αυτή
(και σχεδόν χαριτωμένα εμμενή) δραματολογική επιλογή του άλλωστε, οφείλει,
κατά ένα μέρος, ο θίασος τη συμμετοχή του σ αυτό το φεστιβάλ. Ειδικότερα,
οι λόγοι για τους οποίους ξεχώρισε το "Εργοτάξιο" είναι η
αρτιότητα στην επεξεργασία και τη διασκευή εξωθεατρικών κειμένων, καθώς και
η δεξιοτεχνία των ηθοποιών, αναφορικά στον έλεγχο και τη χρήση του σώματος
τους πάνω στη σκηνή. Η παράσταση περιλαμβάνει αυτοβιογραφικά και άλλα
κείμενα του ιδίου, καθώς επίσης ημερολόγια και ντοκουμέντα από τις δίκες
που επακολούθησαν και τις διώξεις που υπέστη από το Σοβιετικό Καθεστώς.
H ταυτότητα των παραστάσεων
Εθνικό Θέατρο - Πειραματική Σκηνή , "Αγάπης Αγώνας
Αγονος"
Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Μετάφραση: Στρατής Πασχάλης
Χορογραφία: Μαριέλα Νέστορα
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαρία Ναυπλιώτου
Παίζουν: Βασίλης Ανδρέου, Τάσος Γιαννόπουλος, Στάθης Γράψας, Γιώργος
Δάμπασης, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Εβίτα Ζημαλή, Δημήτρης Ημελλος, Νίκος
Καρδόνης, Μαριάννα Λαμπίρη, Αλεξάνδρα Λέρτα, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Γιάννης
Μαυριτσάκης, Παναγιώτης Μπουγιούρης, Νικόλας Παπαγιάννης, Δημήτρης
Παπανικολάου, Μαρία Σαββίδου, Ναταλία Στυλιανού
Δημοτικός Θίασος Σταυρούπολης "Θεατρικό Εργοτάξιο",
"Φάκελος Χάρμς"
Δραματολογική συμβολή-μετάφραση: Μαρία Τσαντσάνογλου
Δραματουργική επεξεργασία-σκηνοθετική διδασκαλία:Ισαβέλλα
Μαρτζοπούλου
Σκηνική και ενδυματολογική άποψη: Henk van Loenen
Ζωγραφική: Αγγελική Κουρμουλάκη
Μουσική παρέμβαση: Αλέκος Παπαδόπουλος (κρουστά - λύρα)
Φωτισμοί: Δήμος Αβδελιώδης
Παίζουν: Βιβή Κατσάνου, Στέργιος Μπαρές, Εύα Νικηφόρου, Θεοφανώ
Οφλίδου, Δομνίκη Παπαδοπούλου, Θάνος Σιαπέρας, Σοφία Τσαϊρίδου
- Η Αλίκη Καραλή-Μαρτζοπούλου διαβάζει τα γράμματα του Δανιήλ Χάρμς στον
πατέρα του -
Οι δύο συμμετοχές που εκπροσωπούν την Ελλάδα στο 14ο Διεθνές Φεστιβάλ
Πειραματικού Θεάτρου του Καΐρου λοιπόν, υπόσχονται πολλά. Κι αν το πείραμα
οδηγεί πράγματι στην ουσιαστική εξέλιξη, τότε ενδέχεται να καταφέρουν ακόμη
περισσότερα. Θα δούμε...
|